En Kandinsky-inspireret forside til haikusamling for september.

Haiku samling: september 2024

Så kom sensommeren!

Det er en dejlig tid, hvor vi skal til at vælge hvad vi skal have med ind i vinteren.

Der er både vinterhi og cuffing season under opsejling.

For mig har September været en måned med mange muligheder. Næsten for mange muligheder. I hvert fald, hvis jeg ikke har trænet hele året på at prioritere og undgå at have travlt.

Månedens haikusamling prikker det absurde og griner let af den virkelighed, som jeg ser passere forbi.

Jeg er spændt på at høre hvad du kan lide af de nye haiku og især hvilke jeg skal læse op i løbet af måneden.

Jeg undgår at have travlt og dyrker i stedet min integritet.

Det betyder at jeg har kunne sige Ja til en masse ting;
fordi min kalender ikke var fyldt til rende med ting, som jeg ikke gad eller følte mig tvunget til.

Det er en kæmpe anbefaling herfra.

Jeg håber at du får lyst til at dukke op ude i virkeligheden og høre nogle af månedens haiku blive læst op.

Til vi ses igen 🌱

Kommende arrangementer

Digte markeret med (*) tilhører serien Dedikeret. De er oftest gaver til venner og steder, som jeg holder af.

I. USIKRE SAMMEN

The image should depict an androgynous poet standing in front of a small, intimate audience at a poetry reading. The poet appears both vulnerable and apologetic, perhaps with a slight, uncertain smile or a nervous posture. The setting should be warm and inviting, like a cozy cafe or a small bookshop, with soft lighting that creates a comforting atmosphere. Include subtle details such as a microphone stand, scattered notebooks, or a cup of tea on a small table beside the poet. The audience should be diverse and appear empathetic, sharing the poet's sense of insecurity and self-doubt. The overall mood of the image should convey a sense of shared vulnerability and understanding, highlighting the deep personal connection between the poet and the audience.

Du behøver ikke
kvalificere dit
Imposter Syndrom

II. VERDENEN ER IHÆRDIG

Et billede af planeten Jorden set fra rummet, badet i solens gyldne lys. På planetens overflade ses forskellige scener af dens historie: en istid med store gletsjere, en vulkan i udbrud, en meteorit, der rammer havet, og store oversvømmelser, der dækker landområder. Små, næsten usynlige tegn på menneskelig tilstedeværelse – ruiner af skyskrabere, faldefærdige broer, og rustne rester af biler – antyder menneskets tidligere eksistens, men disse detaljer er små og ubetydelige i forhold til planetens storslåede landskab. Jorden fremstår levende og uforanderlig, med frodige skove og store oceaner, mens menneskeheden synes som en flygtig tanke, allerede glemt i planetens vedvarende cyklus. Baggrunden er den dybe, sorte afgrund i rummet, som fremhæver Jordens robusthed og menneskets flygtighed.

Ubegribeligt:
Det er os der er fucked.
Jorden vil bestå

III. TO ØJEBLIKKE

En café, hvor en gruppe venner sidder tæt sammen ved et bord, optaget af samtale. I forgrunden sidder en fremmed person alene med en notesbog og en blyant, der lytter opmærksomt og skriver ned. Den første scene viser vennerne, der beskriver en dramatisk situation: En hospitalssal, hvor en patient kæmper med en indre blødning, læger og sygeplejersker hastigt arbejder omkring en operationsseng med et alvorligt udtryk. Den anden scene, der er en skarp kontrast, viser en solrig dag hjemme hos en af vennerne: En person danser let og glad, mens de energisk gør rent, omgivet af farverige rengøringsprodukter og støvfnug, der svæver i luften som konfetti. Stemningen i caféen er fyldt med intensitet og pludselig latter, som den fremmede skribent forsøger at fange det bizarre skift mellem de to ekstreme øjeblikke.

Fra indre blødning
til en frejdig rengøring:
Sindssyg overgang

IV. LE COEUR PERDU

Et hjerte, der er faret vild på havet får vejledning fra et anker. Billedet er i stil med keith harring

Hjertet, der banker.
Ankret trækker dig imod
dit sande center.

V. TRUST FALL

En illustreret muskelmand, der kryber sammen langs en murstensvæg i en røgfyldt, larmende bar. Der er ondsindede, majestætiske skygger af de usete gæster i dykkerbaren, og designet har en papir-, quilling-stil i lilla, indigo og guldfarver.

Kryber langs muren
frygter virkelighedens
rå bevågenhed

VI. TÆNKER PÅ CAMUS

En mand i jakkesæt mediterer med en sten på en bakke. Måske er det Sisifos. Måske er det Albert Camus.

Lad stenen rulle
Skub kun ved nødvendighed
Omfavn det absurde

VII. THIS TOO SHALL PASS

En dyster dal med mange afstikkere, som viser at der er mange veje rundt i en depression, men der er også håb og visdom, hvis du er åben.

Fortvivl ej, min ven.
Undergangen er en dal
med afstikkere.

VIII. SOM MORSEKODE*

Et lille, yndigt vennepar, en ingefær dreng og en rødhåret pige, der går alene en vej, mens de bliver voksne, kommer de ind i storbyen fra et sødt landskab i 3D-stil. Deres venskab er stærkt, men til og fra som morsekode. Billedet skal have et plastisk udseende med landbrugsjord og landsted, der optager vejsiden. Farverne skal være mættede sprøde, og billedet skal have et yndigt, festligt, 3D-stiliseret udseende.

Fra Højerupvej
til Hans Tavsens gade
er samtalen fortsat.

IX. KAKAFONISK

Et naturskønt sted om aftenen, med en gruppe dyr samlet omkring et lejrbål. I midten står en ræv, der læser op fra en lille bog, dens udtryk viser både selvtillid og sårbarhed. Omkring ræven sidder en cirkel af andre dyr – en ugle, en bjørn, en kanin, og en hjort – som lytter intenst. Hvert dyr har et eftertænksomt udtryk, der afspejler deres egen usikkerhed og empati. I baggrunden ses mørke træer og en stjerneklar nattehimmel, hvilket skaber en intim og støttende atmosfære. Der er en følelse af fællesskab og uvished, mens dyrene deler deres usikkerheder og støtter hinanden.

Storforbrugere
af ord uden rytme;
rim uden tyngde

X. USUNDE RELATIONER

Et usundt træ med tre røde flag,: Et flag symboliserer støtte til negativitet, et andet repræsenterer foragt for sårbarhed, og det sidste betyder at trives med konflikt. Illustrationen er til digtet: USUNDE RELATIONER

Støtter dit mismod
Møder sygdom med foragt
Næres ved kriser

XI. HØJERE U-DANNELSE

En oldgræsk bygning, der producerer mænd i jakkesæt, som et symbol på det moderne samfunds timokrati og produktionen af ensformighed.

Handelshøjskolen:
Douchebagfabrik;
Timokrati-levn.

XII. SILIKONE OG SPARTELMASSE

En gammel dame er ved at putte spartelmasse på en gammel mand.

Revnerne er tegn
på livets udfoldelse.
Vis os du lever!

XIII. ABSURD DISKURS

Billedet viser en fest, hvor en kvinde, der ikke drikker alkohol føler sig udenfor, mens resten af festen vælter fulde rundt.

Jeg drikker ikke,
er et samtaleemne,
mens de bæller gift.

XIV. MANUS FRATRUM*

To venner sidder på en bænk og deler Cityslang.

Herre Mærkelig;
Gamle ven og ungdomshelt:
Fælles by-jargon.

XV. HAIKU ALA SCHERFIG

En glad so bliver kildet på maven i billede inspireret af Hans Scherfig.

En mageløs so,
som fortjener at blive
gnubbet og kildet

Dette ufrivillige haiku stammer fra bogen Idealister af Hans Scherfig.

XVI. LITTLE MISS SUNSHINE

Billedet forestiller en livsglad familie, der løber rundt om et folkevognsrugbrød.

Berigende film;
Skilsmisse! Selvmord! Fallit!,
fyldt med livsglæde

XVII. RESSOURCE-FORLØBSYDELSE

Mand med friskbagt kage. Han har overskud selv om økonomisk uro truer i baggrunden.

Efter kommunen
sparkede mig i pungen
bagte jeg kage.

XVIII. SMITTENDE HÅB

En ældre poet underholder et yngre publikum.

Jeg undres igen:
Har han overhovedet briller?
Hvor er de henne?

XIX. TOO UNLIMITED

Et dirigent-løst orkester i eurodance-kaos.

Er det relevant?
Du vælger selv musikken
Svinger taktstokken

XX. TALER DU TIL MIG?

En gruppe af venner sidder sammen, men de føles fraværende og ude af kontakt med hinanden.

Gennem samtaler
førte de samtalerne
på tværs af rummet


Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *